joi, 9 decembrie 2010

The Trial, by Kafka




Am citit recent aceasta carte in limba engleza. mi-au trebuit nervi tari si rabdare mai multa ca de obicei, dar am terminat-o. si in final a ajuns sa fie una din cartile mele favorite. ciudat. dar de ce mi-a placut?

poate pentru ca are intotdeauna un alt inteles, fiecare cititor o poate interpreta cum doreste fara ca macar sa fie acuzat. cititorul traieste liber, fara proces. e exact ca parabola pe care i-o spune preotul lui Joseph K. poate fi interpretata in nenumarate moduri. iar concluzia lui K. este ca fiecare interpretare e corecta pentru ca e bine argumentata.

dar macar tema cred ca e general valabila: cercetarea profunda a sinelui.

m-a pasionat absurditatea "sistemului legal". toti apartineau Curtii si totusi niciodata K. nu a putut ajunge la Judecatorii Supremi. toti dadeau sfaturi, dar nimeni nu stia nimic. nici macar motivul acuzarii. dar era un Proces. general spus: birocratie. particular: nu stim sa cautam si sa punem intrebarile corecte.ca in parabola preotului.

Joseph K. a crezut ca vede "luminita de la capatul tunelului". dar cutitul a taiat-o. noi ce credem ca vedem? si chiar vedem ceea ce credem?

Un comentariu: